Ha a termékedet nem kizárólagos forgalmazóként árulod, akkor ez a cikk a segítségedre lesz! 90%-os valószínűséggel olyan terméket árulsz – vagy nagyon hasonlót ahhoz – amit más is értékesít.
Az áraid nem tudod lentebb vinni, mert akkor nem termelsz profitot. Reklámozol Facebokon és AdWordsben, keresőoptimalizálsz. Kézzel lábbal próbálkozol fennmaradni azon a hullámvasúton amit marketingnek hívnak, közben pedig egy valami elkerüli a figyelmed…
Bocs ha most ébresztelek rá, de
ugyanezt csinálja a versenytársad is.
Adott a kérdés tehát, hogyan különböztetheted meg tőlük a saját termékedet vagy szolgáltatásodat?
Hagy mutassam be neked a választ 3 óriás cég példáján keresztül, akik ugyanazon termékeket árulják, és ugyanannyiért.
Adott tehát a 3 gigacég
Név szerint a Vodafone, a Telekom és a Telenor. Mindhárom telefon-előfizetést és mobilnetet árul (tekintsünk el az egyéb szolgáltatásaiktól, hiszen a fő profitjukat az alap termékeik jelentik). Hogyan dönthetem el, én mint átlag ember, hogy melyik szolgáltatónál szeretném intézni az előfizetésem? El kel döntenem, hogy melyikükkel tudok a legjobban azonosulni.
A legtöbb ember az érzései alapján dönt, és hogy megértesd mivel próbálják ezeket befolyásolni, vessünk egy pillantást a 3 cég egy-egy arculati főelemére:
Valószínűleg már magadtól is kitaláltad, hogy miben különböznek egymástól. A Vodafone jellemzően vörös, a Telekom rózsaszín (magenta), míg a Telenor főként kék domináló színt használ.
Arról, hogy az egyes színek milyen jelentést hordoznak maguk mögött, ebben a rövid cikkben foglalom össze.
Mit tanulhatsz a 3 nagy cég esetéből kisvállalkozóként?
Ha egyedülálló vagy a piacon, és egy ellenfeled sincs, akkor elég racionális döntés olyan vezérszínt választani, amivel könnyű azonosulnia a célközönségednek. Erről bővebben a fentebb említett cikkben.
Egyeduralkodóként egyébként bármilyen szép szín megteszi, nem feltétlen kell jelentés alapján keresgélned.
Viszont ha konkurens cégek tömik tele a piacot, nincs teljes szabadságod az árnyalat megválasztásakor. Ekkor is viszonylat egyszerű a dolgod, csak egy szabályt kell betartanod:
Soha ne dolgozz ugyanazzal a színnel mint a konkurens!
Ha ő kék, akkor te legyél piros, ha sárga, legyél zöld. A lényeg, hogy különbözz. Ha csak egy „újabb piros cég” leszel, akkor már az alapjaiban véve elrontod a megkülönböztetés lehetőségét…
Az ilyen tanácsok után, gyakran előjön, hogy „az én cégemhez csak az a szín illik amit a konkurens is használ, másik árnyalattal nem működne”. Erre mindig azt mondom, hogy keress rá nagy multikra, akkor versenytársai egymásnak. A 3 mobilszolgáltatót már ismered, ezen kívül említhetem még a következő párharcokat:
eMAG (kék), Extreme Digital (narancssárga), PlazaMarket (piros), Alza (zöld).
Elektronikai cikkekkel foglalkoznak, mégis 4 különböző színből építkeznek. Érted már?
Ha nagyvállalati szinten is „bevállalják” ezeket a lépéseket, miért ne jönne be KKV mércével is?
Most már tudod, hogy különböznöd kell a versenytársaidtól. Azt nem szabom meg, hogy milyen színt használj, csak a választás alapjaira vezettelek rá.
Szívesen veszem, ha elküldöd hozzászólásban, hogy neked és a konkurenciádnak mi a fő színe, és hogy miért döntöttél ezen szín mellett?
Hat én egy nagyon merész dologra vállalkozók. Elektromos fogkefe témában mindenki kék meg fehér Amerikában van már bézs szín is. Viszont nincs meg fekete-fehér. Nagyon sok szép fekete-fehér weboldalt láttam, általában letisztult minimalist design-al ami szintén közel áll a szívemhez. Ezzel biztos megkülönböztetés magam de vajon jó vagy rossz irányba?
Szia Tibor! Nagyon jó irány, ha látod, hogy különböznöd kell!
Én a fekete-fehéret nem javaslom, mert az emberek csak egy kis csoportjának tetszik, és a többségük már nem befogadója a szürkés árnyalatoknak.
A tanácsom, válassz egy élénk vagy pasztell színt ami közel áll a szívedhez, és elüt a többiek színhasználatától!
Tuti nyerő lesz!
Szólj ha merül még fel kérdésed! 🙂