A digitális marketing nagyágyúja: A landing oldal.

Van egy kiváló terméked vagy szolgáltatásod, ám mégsem kapkodják az emberek? Habár Te pontosan tisztában vagy vele, hogy terméked mitől egyedülálló, mitől más, mint a versenytársaid megoldása, de a potenciális vevőid még semmit sem tudnak róla. A landing oldal olyan, mint egy virtuális prezentáció, amely rendkívüli mértékben képes megnövelni az eladásaid, vagy a feliratkozóid számát.

Olvasd el a cikket, és néhány perc elteltével tisztában leszel a landing oldalak alapköveivel, és a végén megérted, miért jönne jól Neked is egy ilyen virtuális prezentációs oldal.

A landing page jelentése

A digitális marketingben a landoló oldal (angolul landing page) egy olyan önálló weboldal, melyet kifejezetten egyetlen fő cél teljesítéséhez hozunk létre (Hogy mi az a fő cél, arról a következő bekezdésben olvashatsz). Ez az az oldal, ahol az érdeklődők “landolnak”, miután rákattintanak a hírleveledben, Google, Facebook, Instagram vagy YouTube hirdetésedben, vagy egy posztodban található linkre. Helyileg kapcsolódhat a meglévő weboldaladhoz is, vagy akár egy teljesen új, beszédes domain nevet (webcímet) is regisztrálhatsz hozzá.

Landing oldal

Ez egy landing oldal nyitó blokkja. Ehhez hasonló szekcióból még körülbelül 7-11 darab van egy profi oldalon.

A landing oldal célja

Egy hagyományos weboldalnak jellemzően több célja is van (pl. tájékoztatás, feliratkozó gyűjtés, eladás, kapcsolatfelvétel, stb.), és arra ösztönöz hogy minél tovább tartózkodj a weboldalon, minél több aloldalt megtekints. Ezzel szemben a landing oldalnak mindig egyetlen célja van: vagy tájékoztatás, vagy feliratkozók gyűjtése, vagy eladás, de sohasem együtt, mindig csak az egyik.

Ilyen célok lehetnek:

  • Feliratkozó gyűjtés (lead generálás)
  • Eladás (sales) // legnépszerűbb
  • Tájékoztatás
  • Regisztrálás
  • Márkaépítés
  • Időpontfoglalás
  • Árajánlatkérés

Az egész weboldalt eköré az egyetlen fókusz köré építjük, és minden egyes elem azt a célt szolgálja, hogy az oldallátogató végrehajtsa azt a cselekvést, amit mi elvárunk tőle (a CTA-t, azaz a call-to-actiont).

Emiatt a koncentrált fókusz miatt a legjobb választás a landing oldal egy marketing kampány konverziójának növelésére is, valamint az eladás költségeinek a csökkentésére. Legyen bármi is a célod: új feliratkozók gyűjtése vagy a csúcsszuper szolgáltatásod eladása, a landing oldal építés lesz a legmegfelelőbb eszköz a kezedben.

A landing oldalak fontos jellemzője, hogy a látogató kap valamit az oldalon. Ha az a célod, hogy feliratkozókat, kontaktokat gyűjts, a látogató e-mail címéért cserébe ajánlj fel valamilyen márkatartalmat! Ez bármilyen, témájában kapcsolódó és értékes tartalom lehet, például heti hírlevelek, egy hasznos e-book, egy online kurzus, egy szakmai esemény, ingyenes termékminta vagy tesztidőszak, vagy épp csatlakozási lehetőség egy zárt Facebook csoporthoz.

Ha alaposan megfigyeled, az összes lehetséges landing oldal típus egy NAGY fő célt támogat: azt, hogy végső soron több bevételre tehessen szert a céged.
Minden más csak másodlagos.

Mobil kompatibilis landing oldal

Egy korunkhoz illő landing oldal minden részletének kötelezően mobilkompatbilisnek kell lennie.

A landing oldalak ékköve:
a Sales oldal

Ahogy egy 2000 éves indián közmondás tartja:
„Minden Sales oldal Landing oldal, de nem minden Landing oldal Sales oldal.”
🙂

Mely oldal lenne fontosabb annál, mint amelyiken végre valahára pénzt vehetünk ki a látogatóink zsebeiből? Innen ered a „Sales”, tehát „Eladás” kifejezés ennél az oldal típusnál.

Ha még soha nem volt landinged, egyértelmű, hogy először egy sales oldallal lesz érdemes kezdened … Miért? – Mert az értékesítési folyamataid összes lépése közül az ELADÁST tudja a legjobban megtámogatni egy landing oldal.

Vagyis a Sales oldalnak csakis egyetlen célja lehet, ez pedig az értékesítés.

Honnan érkezik a látogató a landing oldaladra?

A landing oldalak, ahogy a nevük is mutatja, egy folyamat köztes állomását jelölik: valahonnan érkezve a látogatóid itt fognak landolni, majd itt további cselekvést várunk tőlük. De honnan érkezhet látogató a landing oldalara?

Egy landing oldal önmagában, mindenféle extra reklám nélkül kizárólag organikus forgalmat is fog produkálni. Ilyenkor az érdeklődő tudja mit keres, ám még nem döntötte el, hogy hol, kitől szeretné megvásárolni. A Google keresőbe beírja az általa keresett kulcsszavakat, és ha azok egyeznek a landing oldalad kulcsszavaival, valamint az adott kulcsszóra nincs túl magas verseny, a Google kilistázhatja neki többek között a Te landing oldaladat is.

Ennél sokkal hatékonyabb lehet, amikor a landing oldalra fizetett forgalmat terelünk. Például össze van kapcsolva egy social media kampánnyal – Facebook, Instagram, Google Ads, stb. hirdetéssel. Ha ezek a reklámok felkeltik az érdeklődést, a látogató az oldaladon landol. A reklámok egyetlen célja, hogy a látogatót a landing oldaladra tereljék, a landing oldal céljáról pedig már beszéltünk fentebb. (Ezt a folyamatot hívjuk sales funnelnek, vagyis értékesítési tölcsérnek.)

A sikeres landing oldalak titkai

Azt már tudod, hogy a landing oldal célja szinte bármi lehet, amire az üzletednek épp szüksége van. Sokan azonban a landing oldalt a webshopokban található termékek aloldalával azonosítják, tévesen. Habár vannak hasonlóságok – így például mindkettő tartalmazza a termék címét, leírását és árát – a landing oldalon sokkal több lehetőség van ezeket az információkat bővebben és ízlésesen tálalni.

Egy hatékony landing oldal, akárcsak egy klasszikus ókori dráma, problémafelvetéssel indul.

Függetlenül a CTA céljától, a landing oldalon olyan problémákat tárunk a látogató elé, melyekkel ők maguk is azonosulni tudnak. Ezzel elindul az elköteleződés, amely arra készteti a látogatót, hogy tovább olvasson, és megtalálja a megoldást a problémájára.

Olyan mint egy jó fájdalomcsillapító reklám,

azonnali hatást ígér. Ha sikeresen elértük, hogy a látogatóink felismerjék a problémájukat (tehát rájöjjenek, hogy fáj a fejük), csak el kell húznunk az orruk előtt a mézesmadzagot. Ez pedig nem más, mint az azonnali megoldás ígérete – a fájdalomcsillapító, vagyis a termékünk, amit pár kattintással beszerezhet itt, a landing oldalon keresztül.

Végül búcsúnyilat lő a szívbe.

Egy landing oldal (főleg sales oldal) akkor hatásos, ha a látogatód csak fájó szívvel (lenne) képes bezárni azt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy olyan gondolatot ültetünk el – jellemzően az oldal végén, ami bántja az egóját. Amitől attól a perctől kezdve nyugtalanul fog aludni, nem lesz képes elfogadni a jelenlegi helyzetét, és végső soron önmagának generálja majd a vágyat a megoldásunk felé.

A landing oldalak csúcs kategóriájában, egy jó szövegíró dramaturgiai eszközöket alkalmazva képes az első betűtől az utolsóig végigvezetni az olvasót az oldalon. A szöveg persze mit sem ér önmagában, ha nincs mellette profi vizuális elrendezés, ez pedig már a webdizájner feladata. A szövegek formázása, elrendezése, a képek, ábrák, videók megjelenítése mind olyan számottevő adalék, melyek drasztikusan tudják emelni vagy csökkenteni egy landing oldal konverziós értékét.

Egy megfelelően elkészített diszkréten elegáns oldal is ugyanazt az eredményt hozza, mint egy extravagáns stílusú.

Mivel a landing oldal célja, hogy a CTA (tehát a nagy cél) teljesüljön, ezért semmilyen zavaró, figyelemelterelő tartalom nem kerülhet az oldalra. Ezért hát nem helyezünk el más aloldalra, más termékre mutató gombokat, és a témához csak lazán vagy egyáltalán nem kapcsolódó tartalmat sem. Ezek elhelyezése, így a látogató elterelése drasztikus mértékben csökkenti a vásárlási arányt.

Az a látogató, aki egyszer elnavigál az oldaladról, csak ritkán tér vissza önmagától. Nehéz megállni a kísértést, hogy ne említsük meg az egyéb szolgáltatásainkat is, de hidd el, a cél szentesíti az eszközt. A landing oldalad tartalmának tervezése közben tartsd szem előtt a szabályt: egy landing oldal = egy termék/szolgáltatás!

Mi az ideális hosszúság?

(Mármint az oldaldhoz:))
A világ legjobban teljesítő landing-jeit vizsgálva is bátran mondhatjuk azt, hogy egy landing oldal lehetséges hosszúsága elképesztően széles skálán mozog. Nem véletlen ez, mert rengeteg paraméter tudja befolyásolni. Ezek közül a legfontosabbak:

Az oldal célja.

Egy egyszerű hírlevél feliratkozásra ösztönző landing (úgynevezett opt-in oldal) lehet akár egyetlen laptop képernyő hosszúságú is. Egy átlagos sales oldal kb. 8-12 képernyő magas.

A kínált megoldás komplexitása.

Van termék amiről nem kell elmagyarázni, hogy mi is az (például egy alma). Az olvasó rögtön érteni fogja miről van szó, és a termék általános előnyeit már előzetesen ismeri. Azonban egy olyan termék esetében, ami még ismeretlen az emberek számára (például űrturizmus a Virgin Galactic hajójának fedélzetén), jóval többet kell magyaráznunk az előnyeit, és kínált megoldásait.

Ez nem 3 landing oldal. Csak 1 darab, három részre tördelve. 😉

A szöveg írójának kvalitása.

Ami lehetsz Te is, vagy egy szakember is. Kezdő szövegíróknak még kevés gondolat jön ki a tollukból. Haladó korszakukban azonban már csak úgy özönlenek belőlük a szavak, mondatok, bekezdések. És mikorra profivá vállnak, megtanulják a korábban – haladó szinten – írt szövegeiket fele akkora mennyiségben átadni, tálalni. Szóval egy profi szöveg egészen rövid idő alatt, és rövid kiterjedéssel is képes az olvasó fejébe tenni a kulcsgondolatot.

Mikor a saját termékedről írsz, roppant könnyű landing oldal helyett egy közepes novellát legépelni. Nem meglepő, hiszen azt szeretnéd, hogy minden apró részletet lézerpontosan megértsen az olvasód. Szuper, hogy figyelsz erre, azonban ügyelned kell rá, hogy ne csapjon át amerikai hosszúságba az oldalad.

Landing oldal statisztika

Maximális bizalmi szintet – általában – 8-12 képernyő hosszúságú landing / sales oldalakkal lehet elérni.

Kivétel?!

Nem ritka, hogy egy-egy – jellemzően amerikai – landing oldalon azt veheted észre, hogy végeláthatatlan hosszúságú. Sűrűn előfordul, hogy elérik 30-40 képernyő magasságát is.
A tapasztalataink szerint ez az ottani piac jellemzője. Tehát csak azért mert ott náluk működik, nem érdemes egyből egy ilyen hosszú oldallal bekezdened.

Ne feledd: Kis bohóc is csinál nagy cirkuszt, és kis hegedűvel is lehet nagyot zenélni. 🙂
Ráadásul nem is olyan „kicsi” az a kicsi, ha nem az amerikai gigalandingek hosszúságát vesszük alapul.

Egy átlagos sales típusú landing oldal tehát kb. 8-12 képernyő hosszúsága.
Ezt egyszerű elképzelned: Csak nézz rá a laptopodra, és gondold el milyen lenne 8-12 darab egymás tetejére rakva.

Ne feledd: Ha profin írsz, vagy profival íratod a szövegeidet, végső soron spórolsz, mert kevesebb munka lesz belőle teljes landing oldalt készíteni.

Hogyan lehet a Te cégednek is landing oldala?

A válasz egyszerű: vagy elkészíted az oldalt magadnak, vagy pedig megbízol vele egy szakértő ügynökséget.

1. lehetőség: Bízzuk profikra

Azt hiszem nem kell túlmagyaráznom.
Ha megengedheti a céged ezt a lehetőséget és/vagy nem szeretnél sajátkezűleg foglalkozni a témával, akkor több, mint logikus kiszervezni ezt a folyamatot.

A Landing24, mint landing oldal kivitelező ügynökség, az év bármely napján örömmel fogadja a megkeresésedet a témában >>

2. lehetőség: Csináld-magad

Egy landing oldal elkészítése – haladó szinten – nem atomfizika. Manapság bárki megtanulhat weboldalakat készíteni, szóval Te is. Ebben az esetben nem pénzzel fizetsz a landingedért, hanem az idődet fekteted be a mesterségének elsajátításába, és a konkrét elkészítésébe.

Érdekesen hangzik a gondolat, miszerint alig néhány nap alatt valósággá válthatod életed első sajátkezű landing oldalát?

Akkor kezdd ezzel a videóval:

*

Mint mondtam, egy Landing legyártása nem ördöngösség, de kétségkívül speciális tudást igényel.
Egy olyan tudást amit nem lehet csak úgy „összeollózni” a netről. Bár talán a technikai morzsáit innen-onnan össze lehet csipegetni, de a legfontosabb kérdésre nem teszel vele pipát: „Hogyan fogsz eladni egy Landing oldalon?”

Erre a kérdésre (és még rengeteg másikra) ad választ a Landing24 tananyaga, ami abban segít, hogy mától számítva mindössze 10 nap alatt publikálhasd életed legelső Landing oldalát.

Kezdhetjük?

Szólj hozzá a cikkhez: